GALERIA

Obiekt

Motocykl

Choińskiego

Producent: Henryk Choiński

Rok produkcji: 1924,

Silnik: 2-cylindrowy, widlasty, czterosuwowy

Pojemność skokowa: 1260 cm³,

Moc: 22 KM,

Prędkość maksymalna: 110 km/h,

Zużycie paliwa: 9 l/100 km.

 

Motocykl służył do prowadzenia kolarzy po torze. Kierowca siedząc w pozycji wyprostowanej tworzył tunel aerodynamiczny dla jadącego tuż za nim kolarza. Znajdujący się z tyłu wałek, obracając się amortyzował najechanie kolarza na prowadzący pojazd. W ten sposób także cyklista dawał znak, by prędkość została zwiększona. Ten dziwny jednoślad nie posiadał sprzęgła, skrzyni biegów, ani hamulców. Napęd przenoszony był za pomocą pasa transmisyjnego. Prędkość motocykla regulowano zarówno obrotami silnika, jak i napięciem pasa transmisyjnego.

Henryk Choiński – postać niezwykle popularna w stolicy – był gwiazdą warszawskiego toru kolarskiego na Dynasach. Możemy uznać go za ojca polskich wyścigów motocyklowych. Zginął podczas Powstania Warszawskiego, pod gruzami domu trafionego bombą lotniczą.

Organizatorzy