Dane techniczne:
Masa własna: 21 kg,
Wymiary: 1300 x 980 x 940 mm,
Napięcie: 220V,
Średnic komory pralniczej (balii): 59 cm.
Firma Miele to Rolls Royce wśród producentów sprzętu domowego. Pralki, których produkcja zaczęła się w niewielkiej, niemieckiej miejscowości Gütersloh w Westfalii to zdecydowanie najwyższa półka. Tak było w 1899 roku, gdy założono przedsiębiorstwo i tak jest dzisiaj. Pierwsza pralka z własnym silnikiem pojawiła się w 1911 roku. To właśnie firma Miele, już w 1916 roku wprowadziła 10-letnią gwarancję na niektóre swoje wyroby. Nikt wcześniej tego nie praktykował.
Eksponat z kolekcji Narodowego Muzeum Techniki pochodzi z 1923 roku, czyli z okresu, gdy Miele zaczynało być wiodącym producentem na świecie. Rok później firma postawiła ogromny kompleks hal fabrycznych, budynków z biurami projektowymi i laboratoriami.
Pralka wraz z wyżymaczką posiada silnik elektryczny, napędzający oba elementy. To tzw. silnik rozruchowy. Nie włączał się sam, lecz uruchamiano go rozruchem, w tym przypadku nogą. Napęd przeniesiono za pomocą paska klinowego, który powodował obracanie się metalowego wirnika w drewnianej balii o kształcie beczki.
W latach 20-tych nie było zwyczaju trzymania pralek w mieszkaniach. Urządzenia pracowały w piwnicach domów, lub w specjalnie wybudowanych pralniach. Dlatego też firma mogła pozwolić sobie na produkcję dużego gabarytowo sprzętu. Do łazienek w mieszkaniach pralki trafiły dopiero w latach 50-tych. Wówczas producenci zostali zmuszeni znacznie zredukować wymiarów swoich wyrobów.
Ciekawostki:
Miele została założona jako firma dwóch rodzin i taką pozostaje do dziś. Jej twórcami byli Carl Miele i Reinhard Zinkann. Obecnie przedsiębiorstwem kieruje czwarte pokolenie.
Początkowo firma mieściła się w starym młynie kukurydzy i produkowała tylko ubijaki do masła i wirówki do mleka. W 1899 roku inwentarz fabryki to cztery tokarki, jedna wiertarka i 11 zatrudnionych osób.
Zachęceni sukcesami pralek, właściciele chcieli sprawdzić się w produkcji samochodów osobowych. Tuż przed I wojną światową powstały 143 auta, dostarczane w cenach 5000 – 8000 marek. Wojna przekreśliła dalszą produkcję, której po 1918 roku nie wznowiono, za to aż do lat 60 budowano motocykle i rowery.
Producent zalecał, by dzień przed praniem posortować wsad na brudny, bardziej brudny oraz rzeczy wełniane i namoczyć je w letniej wodzie.