Producent: Szczecińska Fabryka Motocykli
Lata produkcji: 1956-1965,
Silnik: 1-cylindrowy 4-suwowy, chłodzony powietrzem,
Pojemność skokowa: 349 cm³,
Moc: 17 KM,
Prędkość maksymalna: 115 km/h,
Zużycie paliwa: 3,8 l/100 km.
Legenda polskiej motoryzacji, dziś powód do dumy, a pół wieku temu marzenie każdego młodego chłopaka. Najbardziej zaawansowany technologicznie polski motocykl pierwszy raz pokazano w sierpniu 1954 roku, produkcja seryjna ruszyła 2 lata później w Szczecinie. Nikt wtedy nie przypuszczał, że będzie to jedyny czterosuw w historii powojennej motoryzacji.
Wzbudzał niebywałą zazdrość u właścicieli „wuefemek” i „wuesek”. Już sam dźwięk silnika – charakterystyczny, agresywny, wynikający z dość hałaśliwej pracy rozrządu wyróżniał Junaka na tle innych konstrukcji.
W kwietniu 1959 roku na poniemieckiej autostradzie pod Elblągiem pobito krajowy rekord prędkości na motocyklu, (choć w specjalnej wersji aerodynamicznej) osiągając 149,3 km/h, co skwapliwie odnotowała Polska Kronika Filmowa.