Noc Muzeów 2018 w Narodowym Muzeum Techniki – Noc Światła i Motoryzacji

To jedyna taka noc w całym roku! Podczas tegorocznej Nocy Muzeów w Narodowym Muzeum Techniki  chcieliśmy nawiązać do jubileuszu stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i zaprezentowaliśmy samochody, które niewątpliwie stanowią symbol początków polskiej motoryzacji. Technika, to jednak nie tylko motoryzacja, dlatego podczas tegorocznej Nocy Muzeów zorganizowaliśmy również wyjątkowe Warsztaty pt. „Malowanie światłem”!

Samochody CWS i Ursus

Jednym z eksponatów, które można było zobaczyć przed Narodowym Muzeum Techniki był CWS T-1 – pierwszy polski samochód osobowy, produkowany seryjnie po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. Do dziś samochód ten uważany jest za arcydzieło inżynierii i niezwykłe osiągnięcie konstruktorskie. Ciekawostką jest, że cały samochód można było rozkręcić, a następnie ponownie złożyć za pomocą jednego klucza i śrubokręta, a to dlatego, że wszystkie śruby i nakrętki miały jednakowy rozmiar.

Drugi samochód – to ciężarowy Ursus A, produkowany w latach 1928-1931 w podwarszawskiej miejscowości Czechowice – obecnie jest to teren warszawskiej dzielnicy Ursus. Historia produkcji samochodów ciężarowych w naszym kraju zaczyna się właśnie od Ursusa A. Powstał on na licencji włoskiej firmy SPA. Produkowany głównie na potrzeby Wojska Polskiego, jednak konstrukcja jego podwozia została wykorzystana w późniejszej produkcji autobusów podmiejskich.

„Syrena na gąsiennicach”, czyli trenażer MPG-69 – to wyjątkowy projekt autorstwa płk Zbigniewa Węglarza z Wyższej Oficerskiej Szkoły Samochodowej w Pile. W fazie prototypu pojazd był napędzany 22-konnym silnikiem motocykla M-72. Wersja, która trafiła do produkcji seryjnej, posiadała już 3-cylindorowy, 40-konny silnik z samochodu Syrena 104. Na początku lat 70. wyprodukowano ok. 200 egzemplarzy tego pojazdu, który za sprawą swego „serca” (silnika) był związany z popularnym samochodem osobowym Syrena 104. W latach 70. i 80. trenażery MPG-69 były na wyposażeniu wszystkich jednostek pancernych Wojska Polskiego. Na początku lat 90. wycofujące się z Polski oddziały radzieckie zabrały ze sobą wszystkie pozostałe w Polsce trenażery. Dwa lata temu zespół z Politechniki Lubelskiej, kierowany przez dr Leszka Gardyńkiego, na bazie znalezionych części, postanowił zbudować replikę trenażera MPG-69. Ten niezwykły pojazd  można było oglądać podczas tegorocznej Nocy Muzeów

Warsztaty „Malowanie Światłem”

Malowanie światłem to kreatywna technika fotograficzna, która bazuje na długich czasach naświetlania i wykorzystaniu punktowych, ruchomych źródeł światła, np. latarka, LED, ekran, żarówka. Przy rysowaniu światłem kluczową rolę odgrywa dynamika ruchu, jego czas i kierunek.

Podczas warsztatów można było posłuchać o zasadach posługiwania się światłem podczas malowania, poznać różne rodzaje latarek oraz efekty, jakie można uzyskać przy ich wykorzystaniu: np. jak rysuje się linią a jak plamą światła, jak szerokim i wąskim jego strumieniem? W trakcie warsztatów obraz z aparatu przekazywany był na żywo na ekran multimedialny. W ten sposób widzowie mogli oglądać efekty swoich prac.

Pokazy fotografii dawnej

To ostatnia, choć równie atrakcyjna aktywność, którą można było zobaczyć podczas Nocy Muzeów 2018: pokaz portretowania przy użyciu zabytkowej kamery ULF ( Ultra Large Format) firmy Hoh & Hahne obiektywem typu Petzval na papierze wprostpozytywowym. Dzięki współpracy i zaangażowaniu całego zespołu, w skład którego wchodzili również artyści-fotograficy z Instytutu Fotograficznych Technik Szlachetnych, modelka w sukni z epoki i oczywiście – w roli głównej – fotograficzny aparat wielkoformatowy – nasze działania zakończyły się sukcesem: uzyskaliśmy piękne fotografie bez pośrednictwa negatywu, wykorzystując dawne techniki fotograficzne. Wszystkim udzielił się klimat i czar epoki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Organizatorzy