Lekcje muzealne w Narodowym Muzeum Techniki

Zapraszamy wszystkich uczniów na lekcje muzealne połączone z oprowadzaniem po wystawach 

OFERTA EDUKACYJNA W ROKU SZKOLNYM 2025/2026


Lekcja muzealna „RAKIETOWE REWOLUCJE”

Zajęcia o technice rakietowej. Tematyka zajęć obejmuje:

– przedstawienie historii rozwoju rakiet,

– zapoznanie z zasadą działania silników rakietowych,

– omówienie podstawowych wyzwań przy lotach kosmicznych,

– konstruowanie modeli rakiet i loty w wzwyż oraz do celu,

– udoskonalanie modeli na podstawie wyników testów,

– oprowadzenie po wystawie „Wszystkie teleskopy świata – historia badań kosmosu. Polski wkład w badanie i podbój kosmosu”

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: fizyka, chemia, technika


Lekcja muzealna „ZGUBIĆ SIĘ TO SZTUKA”

Zajęcia na temat kierunków świata. Tematyka zajęć obejmuje:

–  naukę rozpoznawania kierunków świata na podstawie obserwacji przyrody i techniki,

– wyjaśnienie pojęć magnetorecepcja oraz precesja,

– budowanie domowego kompasu magnetycznego,

– quiz z rozpoznawania kierunków świata,

– oprowadzenie po wystawie „Przyroda największym wynalazcą”

Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: przyroda, geografia


Lekcja muzealna „ALGORYTMY DOOKOŁA NAS”

Zajęcia o algorytmach. Tematyka zajęć obejmuje:

– omówienie zasad działania algorytmów na postawie przykładów z życia codziennego,

– zaznajomienie z podstawowymi metodami budowy algorytmów,

– znaczenie stosowania algorytmów dla rozwoju techniki,

– zajęcia z tworzenia i porządkowania algorytmów,

– oprowadzenie po wystawie Historia komputerów. Liczy się!”

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka


Lekcja muzealna „NA GÓRNYM ŚLĄSKU CAŁYMI DNIAMI”

Zajęcia na temat górnictwa węglowego oraz węgla. Tematyka zajęć obejmuje:

– zapoznanie ze znaczeniem górnictwa energetycznego,

– zapoznanie z różnymi rodzajami kopalni,

– prezentację bryłek węgla różnego rodzaju i omówienie geologii,

– wyjaśnienie symboliki związanej z górnictwem, wybranych słówek po śląsku i omówienie kultu Świętej Barbary,

– prezentację ubioru galowego górnika,

– oprowadzenie po wystawie „Źródła energii cywilizacji – historia paliw kopalnych oraz Ignacy Łukasiewicz – pionier przemysłu naftowego”

Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: przyroda, geografia


Lekcja muzealna „POSZUKIWACZE SKARBÓW”

Zajęcia na temat wykrywaczy metali. Tematyka zajęć obejmuje:

– zapoznanie z historią budowy polskiego wykrywacza min,

– omówienie zasady działania detekcji metali,

– znaczenie technologii detekcji metali dla bezpieczeństwa,

–  prezentacja działania wykrywacza i poszukiwania ukrytych obiektów,

– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne i naukowe”

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: historia, fizyka, matematyka


Lekcja muzealna „TEREN NA MIARĘ”

Zajęcia na temat sprzętu geodezyjnego. Tematyka zajęć obejmuje:

– omówienie zasady działania urządzeń używanych przez geodetów,

– wykonanie pomiaru różnicy wysokości przy użyciu niwelatora oraz łat niwelacyjnych,

– omówienie innych sposobów na mierzenie parametrów terenu,

– oprowadzenie po wystawie „Polskie instrumenty i przyrządy geodezyjno-kartograficzne”

Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (6-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: geografia, matematyka


Lekcja muzealna „FABRYKA BEZPIECZNYCH HASEŁ”

Zajęcia o cyberbezpieczeństwie. Tematyka zajęć obejmuje:

– zapoznanie z metodami tworzenia skutecznych haseł,

– przedstawienie typowo popełnianych błędów w kwestiach cyberbezpieczeństwa,

– obliczanie siły haseł i porównanie skuteczności metod,

– znaczenie cyberbezpieczeństwa w życiu prywatnym i zawodowym,

– oprowadzenie po wystawie Historia komputerów. Liczy się!”

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka


Lekcja muzealna „SZYFRY, KODY I KLUCZE” 

Zajęcia poświęcone kryptologii. Tematyka zajęć obejmuje:

– wprowadzenie w historię szyfrowania od antyku aż po współczesność,

– zapoznanie z popularnymi metodami szyfrowania,

– znaczenie metod szyfrowania w czasach dzisiejszych,

– związek szyfrów z techniką obliczeniową,

– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka


Lekcja muzealna „JAK JEST NA MAPIE?”

Zajęcia poświęcone historii kartografii. Tematyka zajęć obejmuje:

– historię rozwoju sztuki rysowania map,

– przedstawienie sylwetek wybranych geografów oraz podróżników,

– przedstawienie funkcji i elementów mapy,

– przedstawienie metod rozpoznawania kierunków świata,

– zapoznanie z wybranymi aplikacjami GIS (systemów informacji geograficznej),

– ćwiczenie z planem muzeum,

– oprowadzanie po wystawie Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem.

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: geografia, historia


Lekcja muzealna „MACHINY MIOTAJĄCE”

Zajęcia o katapultach i maszynach prostych. Tematyka zajęć obejmuje:

– omówienie historii powstania i rozwoju katapult,

– wyjaśnienie podstawowych praw stojących za działaniem katapulty,

– współczesne metody zastosowania katapult,

– warsztaty praktyczne- budowa katapulty w małej skali, strzelanie do celu,

– oprowadzenie po wystawie „Wszystkie teleskopy świata – historia badań kosmosu. Polski wkład w badanie i podbój kosmosu”.

Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: fizyka, historia


Lekcja muzealna „KSIĘŻYCOWY POJAZD BEKKERA”

Zajęcia poświęcone historii kosmicznych lotów załogowych oraz roli Polaka, Mieczysława Bekkera w rozwoju techniki eksploracji Księżyca. Tematyka zajęć obejmuje:

– wprowadzenie w historię załogowych lotów kosmicznych,

– przedstawienie postaci Mieczysława Bekkera oraz pojazdu jego konstrukcji,

– samodzielną budowę uproszczonego modelu pojazdu terenowego,

– konkurs sprawności pojazdów zbudowanych przez uczestników zajęć

– oprowadzenie po wystawie Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne.

Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-6).

Rekomendowany przedmiot: historia


Lekcja muzealna „SZYBUJĄCE MARZENIA”

Zajęcia poświęcone rozwojowi lotnictwa w kraju i na świecie:

– wprowadzenie w światową historię awiacji,

– przedstawienie postaci Czesława Tańskiego oraz słynnych konstruktorów lotniczych,

– samodzielną budowę modeli szybowców i wiropłatów,

– oprowadzenie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.

Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8).

Rekomendowany przedmiot: fizyka


Lekcja muzealna „BUDUJEMY MOSTY”

Zajęcia poświęcone zagadnieniom związanym z technologią budowy mostów. Tematyka zajęć obejmuje:

– przedstawienie typów mostów i zasad ich działania,

– zapoznanie z najsławniejszymi polskimi budowniczymi mostów,

– prezentacja najciekawszych mostów świata,

– budowa papierowego modelu mostu i badanie jego cech wytrzymałościowych,

– oprowadzenie po wystawie Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne.

Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: technika, fizyka


Lekcja muzealna „SŁYNNE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE”

Zajęcia poświęcone najważniejszym podróżom żeglarskim w okresie od XI do XIX wieku. Tematyka zajęć obejmuje:

– przedstawienie cech historycznych i konstrukcyjnych napędu żaglowego,

– interaktywny wykład historyczny na terenie wystawy „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”,

– oprowadzenie po wystawie Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem.

Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.

Rekomendowany przedmiot: geografia


Lekcja muzealna “PRZYRODA NAJWIĘKSZYM WYNALAZCĄ – MOTYLE”

Zajęcia wprowadzają uczniów w świat bioniki – dziedziny nauki, która czerpie inspiracje z natury. Uczestnicy dowiedzą się, jak ludzie wykorzystali rozwiązania zaczerpnięte od owadów, w szczególności motyli, do tworzenia wynalazków technicznych. Uczniowie będą korzystać z mikroskopów optycznych, aby z bliska obejrzeć struktury skrzydeł motyli, aparaty gębowe owadów i ich oczy. Następnie wspólnie odkryją, jak te cechy zostały wykorzystane w inżynierii, optyce, robotyce czy projektowaniu materiałów. Cele: rozwijanie umiejętności obserwacji mikroskopowej i analizy struktur biologicznych, poznanie przykładów wynalazków inspirowanych światem przyrody, kształtowanie postaw badawczych i rozbudzanie ciekawości poznawczej, wzmacnianie świadomości o związkach między nauką przyrodniczą a techniką.

Czas trwania: 60–90 minut. Grupa wiekowa: klasy 1–8 szkoły podstawowej (dostosowanie treści do poziomu wiekowego uczestników)

Zakres treści: Czym jest bionika? Przykłady wynalazków inspirowanych naturą. Obserwacja przez mikroskopy optyczne: o Skrzydła motyla – struktury mikroskopowe a zjawisko iryzacji (inspiracja dla farb i materiałów odbijających światło). Oczy owadów – złożone oczy jako inspiracja dla kamer panoramicznych i czujników ruchu. Aparaty gębowe owadów – różnorodność form i ich odpowiedniki w technologii (np. sondy, pompki).

Zakres prac praktycznych dla klas 1–4: Obserwacja skrzydeł motyla pod lupą i mikroskopem USB – rysowanie tego, co widzą. Kolorowe skrzydła – efekt iryzacji: tworzenie skrzydełek z papieru holograficznego.

Zakres prac praktycznych dla klas 5–8: Analiza pod mikroskopem: dokumentowanie obserwacji (zdjęcia, rysunki), opisywanie budowy skrzydeł i oczu – porównanie z rozwiązaniami technicznymi. Robimy łapacze snów ze skrzydeł motyli z papieru, sznurka i patyków.


 

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  1. Rezerwacja zwiedzania z lekcją muzealną jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzania z lekcją odbywają się w dniach środa – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób plus opiekunowie (nie biorący czynnego udziału w zajęciach warsztatowych).
  2. Rezerwacje składać należy wyłącznie mailowo pod adresem e-mail:  rezerwacja@nmt.waw.pl . Potwierdzeniem przyjęcia rezerwacji jest akceptujący e-mail zwrotny.
  3. Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem, bez lekcji muzealnej, jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzanie wystaw z przewodnikiem odbywa się w dniach wtorek – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób z uwzględnieniem opiekunów – więcej informacji TUTAJ
  4. Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem w sobotę lub niedzielę wymaga indywidualnego ustalenia dostępności i terminu.