Lekcje muzealne w Narodowym Muzeum Techniki
Zapraszamy wszystkich uczniów na lekcje muzealne połączone z oprowadzaniem po wystawach w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie.
OFERTA EDUKACYJNA W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Lekcja muzealna „SZYFRY, KODY I KLUCZE”
Zajęcia poświęcone kryptologii. Tematyka zajęć obejmuje:
– wprowadzenie w historię szyfrowania od antyku aż po współczesność,
– zapoznanie z popularnymi metodami szyfrowania,
– znaczenie metod szyfrowania w czasach dzisiejszych,
– związek szyfrów z techniką obliczeniową,
– warsztaty praktyczne: Jak tworzyć dobre hasła?
– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: informatyka / matematyka.
Lekcja muzealna „JAK JEST NA MAPIE?”
Zajęcia poświęcone historii kartografii. Tematyka zajęć obejmuje:
– historię rozwoju sztuki rysowania map,
– przedstawienie sylwetek wybranych geografów oraz podróżników,
– przedstawienie funkcji i elementów mapy,
– przedstawienie metod rozpoznawania kierunków świata,
– zapoznanie z wybranymi aplikacjami GIS (systemów informacji geograficznej),
– ćwiczenie z planem muzeum,
– oprowadzanie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: geografia, historia
Lekcja muzealna „MACHINY MIOTAJĄCE”
Zajęcia o katapultach i maszynach prostych. Tematyka zajęć obejmuje:
– omówienie historii powstania i rozwoju katapult,
– wyjaśnienie podstawowych praw stojących za działaniem katapulty,
– współczesne metody zastosowania katapult,
– warsztaty praktyczne- budowa katapulty w małej skali, strzelanie do celu,
– oprowadzenie po wystawie „Wszystkie teleskopy świata – historia badań kosmosu. Polski wkład w badanie i podbój kosmosu”.
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: fizyka, historia.
Lekcja muzealna „CYFROWY ŚWIAT”
Zajęcia poświęcone powstaniu i rozwojowi techniki komputerowej. Tematyka zajęć obejmuje:
– wprowadzenie w historię komputerów i gier komputerowych,
– zapoznanie z podstawami binarnego zapisu liczb,
– prezentację budowy współczesnego komputera domowego,
– warsztaty z tworzenia algorytmów, ćwiczenia z algorytmu bąbelkowego i wieży Hanoi,
– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: informatyka.
Lekcja muzealna „KSIĘŻYCOWY POJAZD BEKKERA”
Zajęcia poświęcone historii kosmicznych lotów załogowych oraz roli Polaka, Mieczysława Bekkera, rozwoju techniki eksploracji Księżyca. Tematyka zajęć obejmuje:
– wprowadzenie w historię załogowych lotów kosmicznych,
– przedstawienie postaci Mieczysława Bekkera oraz pojazdu jego konstrukcji,
– samodzielną budowę uproszczonego modelu pojazdu terenowego,
– konkurs sprawności pojazdów zbudowanych przez uczestników zajęć
– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-6).
Rekomendowany przedmiot: historia.
Lekcja muzealna „SZYBUJĄCE MARZENIA”
Zajęcia poświęcone rozwojowi lotnictwa w kraju:
– wprowadzenie w światową historię awiacji,
– przedstawienie postaci Czesława Tańskiego oraz słynnych konstruktorów lotniczych,
– historię zwycięstwa w Polaków w zawodach lotniczych Challenge 1932,
– samodzielną budowę kartonowych modeli szybowców i wiropłatów,
– oprowadzenie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8).
Rekomendowany przedmiot: fizyka.
Lekcja muzealna „KOLEJĄ PRZEZ ANDY”
Zajęcia poświęcone postaci Ernesta Malinowskiego, budowniczego kolei transandyjskiej. Tematyka zajęć obejmuje:
– przedstawienie powodów wybudowania kolei transandyjskiej,
– zapoznanie z postacią Ernesta Malinowskiego, słynnego polskiego inżyniera kolejowego,
– prezentacja szczególnych cech andyjskiej trasy kolejowej Malinowskiego,
– budowa kartonowego modelu wiaduktu i badanie jego cech wytrzymałościowych,
– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: technika, praca-technika.
Lekcja muzealna „SŁYNNE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE”
Zajęcia poświęcone najważniejszym podróżom żeglarskim w okresie od XVI do XIX wieku. Tematyka zajęć obejmuje:
– przedstawienie cech historycznych i konstrukcyjnych napędu żaglowego,
– interaktywny wykład historyczny na terenie wystawy „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”,
– oprowadzenie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: geografia.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Rezerwacja zwiedzania z lekcją muzealną jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzania z lekcją odbywają się w dniach środa – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób plus opiekunowie (nie biorący czynnego udziału w zajęciach warsztatowych).
- Rezerwacje składać należy wyłącznie mailowo pod adresem e-mail: rezerwacja@nmt.waw.pl . Potwierdzeniem przyjęcia rezerwacji jest akceptujący e-mail zwrotny.
- Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem, bez lekcji muzealnej, jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzanie wystaw z przewodnikiem odbywa się w dniach wtorek – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób z uwzględnieniem opiekunów – więcej informacji TUTAJ
- Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem w sobotę lub niedzielę wymaga indywidualnego ustalenia dostępności i terminu.