Lekcje muzealne w Narodowym Muzeum Techniki
Zapraszamy wszystkich uczniów na lekcje muzealne połączone z oprowadzaniem po wystawach
OFERTA EDUKACYJNA W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Lekcja muzealna „RAKIETOWE REWOLUCJE”
Zajęcia o technice rakietowej. Tematyka zajęć obejmuje:
– przedstawienie historii rozwoju rakiet,
– zapoznanie z zasadą działania silników rakietowych,
– omówienie podstawowych wyzwań przy lotach kosmicznych,
– konstruowanie modeli rakiet i loty w wzwyż oraz do celu,
– udoskonalanie modeli na podstawie wyników testów,
– oprowadzenie po wystawie „Wszystkie teleskopy świata – historia badań kosmosu. Polski wkład w badanie i podbój kosmosu”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: fizyka, chemia, technika
Lekcja muzealna „ZGUBIĆ SIĘ TO SZTUKA”
Zajęcia na temat kierunków świata. Tematyka zajęć obejmuje:
– naukę rozpoznawania kierunków świata na podstawie obserwacji przyrody i techniki,
– wyjaśnienie pojęć magnetorecepcja oraz precesja,
– budowanie domowego kompasu magnetycznego,
– quiz z rozpoznawania kierunków świata,
– oprowadzenie po wystawie „Przyroda największym wynalazcą”
Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: przyroda, geografia
Lekcja muzealna „ALGORYTMY DOOKOŁA NAS”
Zajęcia o algorytmach. Tematyka zajęć obejmuje:
– omówienie zasad działania algorytmów na postawie przykładów z życia codziennego,
– zaznajomienie z podstawowymi metodami budowy algorytmów,
– znaczenie stosowania algorytmów dla rozwoju techniki,
– zajęcia z tworzenia i porządkowania algorytmów,
– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka
Lekcja muzealna „NA GÓRNYM ŚLĄSKU CAŁYMI DNIAMI”
Zajęcia na temat górnictwa węglowego oraz węgla. Tematyka zajęć obejmuje:
– zapoznanie ze znaczeniem górnictwa energetycznego,
– zapoznanie z różnymi rodzajami kopalni,
– prezentację bryłek węgla różnego rodzaju i omówienie geologii,
– wyjaśnienie symboliki związanej z górnictwem, wybranych słówek po śląsku i omówienie kultu Świętej Barbary,
– prezentację ubioru galowego górnika,
– oprowadzenie po wystawie „Źródła energii cywilizacji – historia paliw kopalnych oraz Ignacy Łukasiewicz – pionier przemysłu naftowego”
Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: przyroda, geografia
Lekcja muzealna „POSZUKIWACZE SKARBÓW”
Zajęcia na temat wykrywaczy metali. Tematyka zajęć obejmuje:
– zapoznanie z historią budowy polskiego wykrywacza min,
– omówienie zasady działania detekcji metali,
– znaczenie technologii detekcji metali dla bezpieczeństwa,
– prezentacja działania wykrywacza i poszukiwania ukrytych obiektów,
– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne i naukowe”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: historia, fizyka, matematyka
Lekcja muzealna „TEREN NA MIARĘ”
Zajęcia na temat sprzętu geodezyjnego. Tematyka zajęć obejmuje:
– omówienie zasady działania urządzeń używanych przez geodetów,
– wykonanie pomiaru różnicy wysokości przy użyciu niwelatora oraz łat niwelacyjnych,
– omówienie innych sposobów na mierzenie parametrów terenu,
– oprowadzenie po wystawie „Polskie instrumenty i przyrządy geodezyjno-kartograficzne”
Czas trwania 45 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (6-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: geografia, matematyka
Lekcja muzealna „FABRYKA BEZPIECZNYCH HASEŁ”
Zajęcia o cyberbezpieczeństwie. Tematyka zajęć obejmuje:
– zapoznanie z metodami tworzenia skutecznych haseł,
– przedstawienie typowo popełnianych błędów w kwestiach cyberbezpieczeństwa,
– obliczanie siły haseł i porównanie skuteczności metod,
– znaczenie cyberbezpieczeństwa w życiu prywatnym i zawodowym,
– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (4-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka
Lekcja muzealna „SZYFRY, KODY I KLUCZE”
Zajęcia poświęcone kryptologii. Tematyka zajęć obejmuje:
– wprowadzenie w historię szyfrowania od antyku aż po współczesność,
– zapoznanie z popularnymi metodami szyfrowania,
– znaczenie metod szyfrowania w czasach dzisiejszych,
– związek szyfrów z techniką obliczeniową,
– oprowadzenie po wystawie „Historia komputerów. Liczy się!”
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: informatyka, matematyka
Lekcja muzealna „JAK JEST NA MAPIE?”
Zajęcia poświęcone historii kartografii. Tematyka zajęć obejmuje:
– historię rozwoju sztuki rysowania map,
– przedstawienie sylwetek wybranych geografów oraz podróżników,
– przedstawienie funkcji i elementów mapy,
– przedstawienie metod rozpoznawania kierunków świata,
– zapoznanie z wybranymi aplikacjami GIS (systemów informacji geograficznej),
– ćwiczenie z planem muzeum,
– oprowadzanie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: geografia, historia
Lekcja muzealna „MACHINY MIOTAJĄCE”
Zajęcia o katapultach i maszynach prostych. Tematyka zajęć obejmuje:
– omówienie historii powstania i rozwoju katapult,
– wyjaśnienie podstawowych praw stojących za działaniem katapulty,
– współczesne metody zastosowania katapult,
– warsztaty praktyczne- budowa katapulty w małej skali, strzelanie do celu,
– oprowadzenie po wystawie „Wszystkie teleskopy świata – historia badań kosmosu. Polski wkład w badanie i podbój kosmosu”.
Czas trwania 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: fizyka, historia
Lekcja muzealna „KSIĘŻYCOWY POJAZD BEKKERA”
Zajęcia poświęcone historii kosmicznych lotów załogowych oraz roli Polaka, Mieczysława Bekkera w rozwoju techniki eksploracji Księżyca. Tematyka zajęć obejmuje:
– wprowadzenie w historię załogowych lotów kosmicznych,
– przedstawienie postaci Mieczysława Bekkera oraz pojazdu jego konstrukcji,
– samodzielną budowę uproszczonego modelu pojazdu terenowego,
– konkurs sprawności pojazdów zbudowanych przez uczestników zajęć
– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-6).
Rekomendowany przedmiot: historia
Lekcja muzealna „SZYBUJĄCE MARZENIA”
Zajęcia poświęcone rozwojowi lotnictwa w kraju i na świecie:
– wprowadzenie w światową historię awiacji,
– przedstawienie postaci Czesława Tańskiego oraz słynnych konstruktorów lotniczych,
– samodzielną budowę modeli szybowców i wiropłatów,
– oprowadzenie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (1-8).
Rekomendowany przedmiot: fizyka
Lekcja muzealna „BUDUJEMY MOSTY”
Zajęcia poświęcone zagadnieniom związanym z technologią budowy mostów. Tematyka zajęć obejmuje:
– przedstawienie typów mostów i zasad ich działania,
– zapoznanie z najsławniejszymi polskimi budowniczymi mostów,
– prezentacja najciekawszych mostów świata,
– budowa papierowego modelu mostu i badanie jego cech wytrzymałościowych,
– oprowadzenie po wystawie „Wkład Polaków w światowe dziedzictwo techniczne”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: technika, fizyka
Lekcja muzealna „SŁYNNE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE”
Zajęcia poświęcone najważniejszym podróżom żeglarskim w okresie od XI do XIX wieku. Tematyka zajęć obejmuje:
– przedstawienie cech historycznych i konstrukcyjnych napędu żaglowego,
– interaktywny wykład historyczny na terenie wystawy „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”,
– oprowadzenie po wystawie „Historia transportu. Lądem, morzem i powietrzem”.
Czas trwania: 60 minut. Adresatami są uczniowie szkół podstawowych (3-8) i starsi.
Rekomendowany przedmiot: geografia
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
- Rezerwacja zwiedzania z lekcją muzealną jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzania z lekcją odbywają się w dniach środa – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób plus opiekunowie (nie biorący czynnego udziału w zajęciach warsztatowych).
- Rezerwacje składać należy wyłącznie mailowo pod adresem e-mail: rezerwacja@nmt.waw.pl . Potwierdzeniem przyjęcia rezerwacji jest akceptujący e-mail zwrotny.
- Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem, bez lekcji muzealnej, jest wymagana na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wizyty. Zwiedzanie wystaw z przewodnikiem odbywa się w dniach wtorek – piątek. Maksymalna liczebność grupy to 30 osób z uwzględnieniem opiekunów – więcej informacji TUTAJ
- Rezerwacja zwiedzania wystaw z przewodnikiem w sobotę lub niedzielę wymaga indywidualnego ustalenia dostępności i terminu.